To εκατομμύριο των απλήρωτων εργαζομένων στην Ελλάδα.
Mark Lowen BBC News, Αθήνα
5 Δεκεμβρίου 2013
Στέκεται αδρανής, δεμένη στη στεριά, το κουφάρι σιγά-σιγά σκουριάζει.
Το Πηνελόπη έπρεπε να κάνει μια καθημερινή διέλευση από το λιμάνι της Ραφήνας, έξω από την Αθήνα, στα όμορφα νησιά Άνδρο, Τήνο και Μύκονο. Αλλά από το καλοκαίρι, έχει κολλήσει, τοπλήρωμα της αρνείται να πλεύσει, δεδομένου ότι δεν έχει πληρωθεί εδώ και μήνες.
Το πλοίο έχει πάρει το όνομά του από τη σύζυγο του Οδυσσέα. Λέγεται ότι περίμενε υπομονετικάγια την επιστροφή του από τον Τρωικό πόλεμο. Αλλά η υπομονή των εργαζομένων αυτώνεξαντλείται γρήγορα.
Περίπου 20 έχουν καταλάβει το πλοίο και ζουν επάνω στο σκάφος, από φόβο μήπως χάσουν τη δουλειά τους εντελώς, αν εγκαταλείψουν το πλοίο. Και έτσι μένουν σε ένα εγκαταλειμμένο κέλυφοςχωρίς ηλεκτρικό ρεύμα ή τρεχούμενο νερό, με τα μαγειρεία σκοτεινά και κλειστά, τα σαλόνια επιβατών με τις σειρές των κενών θέσεων.
Σε ένα διάδρομο, μια επιγραφή υπερήφανα αναφέρει: “οι τέλειες διακοπές σας αρχίζουν εδώ”. Ηειρωνεία δεν έχει χαθεί για τους απελπισμένους εργαζόμενους.
«Η κατάσταση εδώ είναι πολύ δύσκολη», λέει ο Αντώνης Γιακουμάτος, ο ύπαρχος. "Μένουμε σε ένα πλοίο φάντασμα. Αισθάνομαι πολύ λυπημένος και θυμωμένος επειδή δεν έχω χρήματα να πάω και να δω τη γυναίκα και τα παιδιά μου."
Ρωτάω να μου πεί για το πως ήταν η ατμόσφαιρα επάνω στο σκάφος, όταν το πλοίο ταξίδευε.
"Ήταν πολύ καλά. Έβλεπα τα χαμόγελα των επιβατών και ήξερα ότι έκανα τη δουλειά μου καλά.Τώρα είναι άδειο. Νιώθω σαν να περιμένω να πεθάνω εδώ."
Το πλήρωμα - και το BBC - προσπάθησαν να επικοινωνήσουν με την εταιρεία, Agoudimos Lines,αλλά εις μάτην. Υποτίθεται ότι βρίσκεται σε οικονομικό πρόβλημα και έτσι παρακρατεί μισθούς, έχοντας την πεποίθηση ότι οι εργαζόμενοι θα προτιμούσαν αυτό από το να μην έχουν καθόλουδουλειά.
Αλυσιδωτές επιπτώσεις
Οι εργαζόμενοι στο Πηνελόπη είναι μερικοί από το ένα εκατομμύριο εργαζόμενους του ιδιωτικούτομέα στην Ελλάδα, που θα μείνουν απλήρωτοι. Το Ινστιτούτο Εργασίας της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εργατών Ελλάδας (ΓΣΕΕ) αποκάλυψε αυτή την εβδομάδα ότι μία στις δύο εταιρείες δεν πληρώνουν το προσωπικό στην ώρα τους.
Ένα μεγάλο μέρος της έμφασης σχετικά με την οικονομική κρίση στην Ελλάδα έχει δωθεί στιςπερικοπές στον δημόσιο τομέα, αλλά αυτή είναι η άλλη πλευρά της ιστορίας – οι ιδιωτικέςεταιρείες που καταρρέουν από την πτώση της ζήτησης. Και ο Πλάτων Τήνιος, οικονομολόγος στο Πανεπιστήμιο του Πειραιά, λέει ότι αυτά τα δύο συνδέονται.
«Ο δημόσιος τομέας της εξάγει τα προβλήματά του στον ιδιωτικό τομέα», λέει. «Όταν το κράτοςσυμπιέζεται – κάτι που συμβαίνει συχνά - το πιο εύκολο πράγμα είναι να αναβάλει την πληρωμήτων προμηθευτών Ως εκ τούτου, φέρνει πρόβλημα ρευστότητας στον ιδιωτικό τομέα.».
Μπορεί η ελληνική οικονομία να επιτύχει κάποτε μια ισχυρή ανάπτυξη, μετά από χρόνια ύφεσης, εάν ο ιδιωτικός τομέας χωλαίνει έτσι; ρωτάω
“Δεν νομίζω”, απαντά. “Αλλά υπάρχει ένα άλλο πρόβλημα: οι τράπεζες έχουν σταματήσει τη χορήγηση δανείων ή, όταν το κάνουν, είναι σε πολύ υψηλά επιτόκια Έτσι, οι εταιρείες προσπαθούννα εξοικονομήσουν από όπου μπορούν, και η καθυστέρηση των πληρωμών στους εργαζόμενουςείναι η ευκολότερη μορφή χρηματοδότησης”.
Στην άλλη μεριά της Αθήνας τα Ελληνικά Ναυπηγεία, είναι μια ακόμα χειρότερη ιστορία. Οι 1.200εργαζόμενοι δεν έχουν πληρωθεί από τον Απρίλιο του 2012. Οι γερανοί σταμάτησαν, τεράστιεςπλωτές αποβάθρες σκουριάζουν στο νερό - μια από τις βασικές βιομηχανίεςστην Ελλάδα παρέλυσε.
“Είναι η δουλειά μου εδώ και 33 χρόνια”, λέει ο Κώστας Χατζόπουλος, καθώς κοιτάζει τα παλιάμηχανήματα.
“Ήταν η ζωή μου, η εμπειρία μου, οι τεχνικές μου γνώσεις. Τώρα για να επιβιώσω δανείζομαι χρήματα από φίλους και ζητάω φαγητό από την Εκκλησία”.
Εδώ, εν μέρει πρέπει να κατηγορήσεις τη διαφθορά. Το ναυπηγείο άνηκε στο παρελθόνσε μια γερμανική εταιρεία, την HDW, τώρα μέρος της ThyssenKrupp.
Το 2000, η ελληνική κυβέρνηση υπέγραψε μια θολή σύμβαση για να πληρώσει τον ιδιοκτήτη για κατασκευή και εκσυγχρονισμό των υποβρυχίων του Ελληνικού ναυτικούστο ναυπηγείο. Το κόστος - σχεδόν 3 δισ. ευρώ (£ 2,5 δισ., 4 δισ. δολάρια) - ήταν κρυμμένο από τα στοιχεία για το έλλειμμα της Ελλάδας, ώστε η χώρα να ενταχθεί στην ευρωζώνη.
Το 2010, η πλειοψηφία των μετοχών του ναυπηγείου αγοράστηκε από την Abu Dhabi Mar, μιαεταιρεία των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων, αναμένοντας τις πληρωμές για την παραγγελία.
Αλλά με την οικονομική κρίση, ο πρώην τεράστιος αμυντικός προϋπολογισμός της Ελλάδας – οι στρατιωτικές δαπάνες της ήταν οι υψηλότερες στην ΕΕ, ως ποσοστό του ΑΕΠ - μειώθηκε σε μέγεθος.
Τώρα, η σύμβαση δεν έχει αποπληρωθεί και έτσι η εταιρεία έχει παρακρατήσει μισθούς.
Η Abu Dhabi Mar αρνήθηκε να μιλήσει, όπως έκανε και το Ελληνικό υπουργείο Εθνικής Άμυνας,αλλά ένας βουλευτής του κυβερνητικού συνασπισμού, ο Μάκης Βορίδης, επιμένει ότι η εταιρείαέχει υπαναχωρήσει από τις υποχρεώσεις της.
«Δεν έχουν κάνει το έργο που προορίζονταν να κάνουν και έτσι το κράτος δεν θα πληρώσει», λέει.
"Νομίζω ότι χρησιμοποιούν το κοινωνικό πρόβλημα που δημιουργούν, αφήνοντας τους εργαζόμενουςαπλήρωτους για να πιέσουν το κράτος να δώσει τα χρήματα που δεν οφείλει. Πρέπει να λύσουμε το πρόβλημα, αλλά με έναν τρόπο που να σέβεται τα χρήματα των φορολογουμένων."
Οι τακτικές διαδηλώσεις των εργατών των ναυπηγείων απέτυχαν να σπάσουν το αδιέξοδο, αλλά τώρα είναι απλά κάποιοι ανάμεσα στους τόσους, που έχασαν το δίχτυ ασφαλείας της μιας σταθερής απασχόλησης.
Η Ελλάδα έχει ήδη ρεκόρ ανεργίας πάνω από 27%, αλλά σε αυτό δεν συμπεριλαμβάνεται το περίπου ένα εκατομμύριο απλήρωτοι εργαζόμενοι.
Είναι μια ιστορία που απλά δεν θα περίμενε κανείς να ακούσει σε μια χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, το 2013. Αλλά και πάλι, στη σημερινή Ελλάδα, υπάρχουν απλά τόσα πολλά που σοκάρουν.
Μετάφραση – Απόδοση: LEFTeria-news
Mark Lowen BBC News, Αθήνα
5 Δεκεμβρίου 2013
Στέκεται αδρανής, δεμένη στη στεριά, το κουφάρι σιγά-σιγά σκουριάζει.
Το Πηνελόπη έπρεπε να κάνει μια καθημερινή διέλευση από το λιμάνι της Ραφήνας, έξω από την Αθήνα, στα όμορφα νησιά Άνδρο, Τήνο και Μύκονο. Αλλά από το καλοκαίρι, έχει κολλήσει, τοπλήρωμα της αρνείται να πλεύσει, δεδομένου ότι δεν έχει πληρωθεί εδώ και μήνες.
Το πλοίο έχει πάρει το όνομά του από τη σύζυγο του Οδυσσέα. Λέγεται ότι περίμενε υπομονετικάγια την επιστροφή του από τον Τρωικό πόλεμο. Αλλά η υπομονή των εργαζομένων αυτώνεξαντλείται γρήγορα.
Περίπου 20 έχουν καταλάβει το πλοίο και ζουν επάνω στο σκάφος, από φόβο μήπως χάσουν τη δουλειά τους εντελώς, αν εγκαταλείψουν το πλοίο. Και έτσι μένουν σε ένα εγκαταλειμμένο κέλυφοςχωρίς ηλεκτρικό ρεύμα ή τρεχούμενο νερό, με τα μαγειρεία σκοτεινά και κλειστά, τα σαλόνια επιβατών με τις σειρές των κενών θέσεων.
Σε ένα διάδρομο, μια επιγραφή υπερήφανα αναφέρει: “οι τέλειες διακοπές σας αρχίζουν εδώ”. Ηειρωνεία δεν έχει χαθεί για τους απελπισμένους εργαζόμενους.
«Η κατάσταση εδώ είναι πολύ δύσκολη», λέει ο Αντώνης Γιακουμάτος, ο ύπαρχος. "Μένουμε σε ένα πλοίο φάντασμα. Αισθάνομαι πολύ λυπημένος και θυμωμένος επειδή δεν έχω χρήματα να πάω και να δω τη γυναίκα και τα παιδιά μου."
Ρωτάω να μου πεί για το πως ήταν η ατμόσφαιρα επάνω στο σκάφος, όταν το πλοίο ταξίδευε.
"Ήταν πολύ καλά. Έβλεπα τα χαμόγελα των επιβατών και ήξερα ότι έκανα τη δουλειά μου καλά.Τώρα είναι άδειο. Νιώθω σαν να περιμένω να πεθάνω εδώ."
Το πλήρωμα - και το BBC - προσπάθησαν να επικοινωνήσουν με την εταιρεία, Agoudimos Lines,αλλά εις μάτην. Υποτίθεται ότι βρίσκεται σε οικονομικό πρόβλημα και έτσι παρακρατεί μισθούς, έχοντας την πεποίθηση ότι οι εργαζόμενοι θα προτιμούσαν αυτό από το να μην έχουν καθόλουδουλειά.
Αλυσιδωτές επιπτώσεις
Οι εργαζόμενοι στο Πηνελόπη είναι μερικοί από το ένα εκατομμύριο εργαζόμενους του ιδιωτικούτομέα στην Ελλάδα, που θα μείνουν απλήρωτοι. Το Ινστιτούτο Εργασίας της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εργατών Ελλάδας (ΓΣΕΕ) αποκάλυψε αυτή την εβδομάδα ότι μία στις δύο εταιρείες δεν πληρώνουν το προσωπικό στην ώρα τους.
Ένα μεγάλο μέρος της έμφασης σχετικά με την οικονομική κρίση στην Ελλάδα έχει δωθεί στιςπερικοπές στον δημόσιο τομέα, αλλά αυτή είναι η άλλη πλευρά της ιστορίας – οι ιδιωτικέςεταιρείες που καταρρέουν από την πτώση της ζήτησης. Και ο Πλάτων Τήνιος, οικονομολόγος στο Πανεπιστήμιο του Πειραιά, λέει ότι αυτά τα δύο συνδέονται.
«Ο δημόσιος τομέας της εξάγει τα προβλήματά του στον ιδιωτικό τομέα», λέει. «Όταν το κράτοςσυμπιέζεται – κάτι που συμβαίνει συχνά - το πιο εύκολο πράγμα είναι να αναβάλει την πληρωμήτων προμηθευτών Ως εκ τούτου, φέρνει πρόβλημα ρευστότητας στον ιδιωτικό τομέα.».
Μπορεί η ελληνική οικονομία να επιτύχει κάποτε μια ισχυρή ανάπτυξη, μετά από χρόνια ύφεσης, εάν ο ιδιωτικός τομέας χωλαίνει έτσι; ρωτάω
“Δεν νομίζω”, απαντά. “Αλλά υπάρχει ένα άλλο πρόβλημα: οι τράπεζες έχουν σταματήσει τη χορήγηση δανείων ή, όταν το κάνουν, είναι σε πολύ υψηλά επιτόκια Έτσι, οι εταιρείες προσπαθούννα εξοικονομήσουν από όπου μπορούν, και η καθυστέρηση των πληρωμών στους εργαζόμενουςείναι η ευκολότερη μορφή χρηματοδότησης”.
Στην άλλη μεριά της Αθήνας τα Ελληνικά Ναυπηγεία, είναι μια ακόμα χειρότερη ιστορία. Οι 1.200εργαζόμενοι δεν έχουν πληρωθεί από τον Απρίλιο του 2012. Οι γερανοί σταμάτησαν, τεράστιεςπλωτές αποβάθρες σκουριάζουν στο νερό - μια από τις βασικές βιομηχανίεςστην Ελλάδα παρέλυσε.
“Είναι η δουλειά μου εδώ και 33 χρόνια”, λέει ο Κώστας Χατζόπουλος, καθώς κοιτάζει τα παλιάμηχανήματα.
“Ήταν η ζωή μου, η εμπειρία μου, οι τεχνικές μου γνώσεις. Τώρα για να επιβιώσω δανείζομαι χρήματα από φίλους και ζητάω φαγητό από την Εκκλησία”.
Εδώ, εν μέρει πρέπει να κατηγορήσεις τη διαφθορά. Το ναυπηγείο άνηκε στο παρελθόνσε μια γερμανική εταιρεία, την HDW, τώρα μέρος της ThyssenKrupp.
Το 2000, η ελληνική κυβέρνηση υπέγραψε μια θολή σύμβαση για να πληρώσει τον ιδιοκτήτη για κατασκευή και εκσυγχρονισμό των υποβρυχίων του Ελληνικού ναυτικούστο ναυπηγείο. Το κόστος - σχεδόν 3 δισ. ευρώ (£ 2,5 δισ., 4 δισ. δολάρια) - ήταν κρυμμένο από τα στοιχεία για το έλλειμμα της Ελλάδας, ώστε η χώρα να ενταχθεί στην ευρωζώνη.
Το 2010, η πλειοψηφία των μετοχών του ναυπηγείου αγοράστηκε από την Abu Dhabi Mar, μιαεταιρεία των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων, αναμένοντας τις πληρωμές για την παραγγελία.
Αλλά με την οικονομική κρίση, ο πρώην τεράστιος αμυντικός προϋπολογισμός της Ελλάδας – οι στρατιωτικές δαπάνες της ήταν οι υψηλότερες στην ΕΕ, ως ποσοστό του ΑΕΠ - μειώθηκε σε μέγεθος.
Τώρα, η σύμβαση δεν έχει αποπληρωθεί και έτσι η εταιρεία έχει παρακρατήσει μισθούς.
Η Abu Dhabi Mar αρνήθηκε να μιλήσει, όπως έκανε και το Ελληνικό υπουργείο Εθνικής Άμυνας,αλλά ένας βουλευτής του κυβερνητικού συνασπισμού, ο Μάκης Βορίδης, επιμένει ότι η εταιρείαέχει υπαναχωρήσει από τις υποχρεώσεις της.
«Δεν έχουν κάνει το έργο που προορίζονταν να κάνουν και έτσι το κράτος δεν θα πληρώσει», λέει.
"Νομίζω ότι χρησιμοποιούν το κοινωνικό πρόβλημα που δημιουργούν, αφήνοντας τους εργαζόμενουςαπλήρωτους για να πιέσουν το κράτος να δώσει τα χρήματα που δεν οφείλει. Πρέπει να λύσουμε το πρόβλημα, αλλά με έναν τρόπο που να σέβεται τα χρήματα των φορολογουμένων."
Οι τακτικές διαδηλώσεις των εργατών των ναυπηγείων απέτυχαν να σπάσουν το αδιέξοδο, αλλά τώρα είναι απλά κάποιοι ανάμεσα στους τόσους, που έχασαν το δίχτυ ασφαλείας της μιας σταθερής απασχόλησης.
Η Ελλάδα έχει ήδη ρεκόρ ανεργίας πάνω από 27%, αλλά σε αυτό δεν συμπεριλαμβάνεται το περίπου ένα εκατομμύριο απλήρωτοι εργαζόμενοι.
Είναι μια ιστορία που απλά δεν θα περίμενε κανείς να ακούσει σε μια χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, το 2013. Αλλά και πάλι, στη σημερινή Ελλάδα, υπάρχουν απλά τόσα πολλά που σοκάρουν.
Μετάφραση – Απόδοση: LEFTeria-news
ΔΙΑΒΑΣΤΕ – ΔΕΙΤΕ ΣΧΕΤΙΚΑ
ASSOC.PRESS."Εκατοντάδες ναυτεργάτες μένουν απλήρωτοι για μήνες" Οι εταιρείες αρνήθηκαν να σχολιάσουν.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου