Τετάρτη 18 Δεκεμβρίου 2013

To εκατομμύριο των απλήρωτων εργαζομένων στην Ελλάδα.
Mark Lowen BBC NewsΑθήνα

5 Δεκεμβρίου 2013










  Στέκεται αδρανήςδεμένη στη στεριάτο κουφάρι σιγά-σιγά σκουριάζει.


Το Πηνελόπη έπρεπε να κάνει μια καθημερινή διέλευση από το λιμάνι της Ραφήναςέξω από την Αθήναστα όμορφα νησιά Άνδρο, Τήνο και ΜύκονοΑλλά από το καλοκαίριέχει κολλήσειτοπλήρωμα της αρνείται να πλεύσει, δεδομένου ότι δεν έχει πληρωθεί εδώ και μήνες.


Το πλοίο έχει πάρει το όνομά του από τη σύζυγο του ΟδυσσέαΛέγεται ότι περίμενε υπομονετικάγια την επιστροφή του από τον Τρωικό πόλεμοΑλλά η υπομονή των εργαζομένων αυτώνεξαντλείται γρήγορα.







Περίπου 20 έχουν καταλάβει το πλοίο και ζουν επάνω στο σκάφος, από φόβο μήπως χάσουν τη δουλειά τους εντελώς, αν εγκαταλείψουν το πλοίοΚαι έτσι μένουν σε ένα εγκαταλειμμένο κέλυφοςχωρίς ηλεκτρικό ρεύμα ή τρεχούμενο νερό, με τα μαγειρεία σκοτεινά και κλειστάτα σαλόνια επιβατών με τις σειρές των κενών θέσεων.
Σε ένα διάδρομο, μια επιγραφή υπερήφανα αναφέρει: “οι τέλειες διακοπές σας αρχίζουν εδώ”. Ηειρωνεία δεν έχει χαθεί για τους απελπισμένους εργαζόμενους.



«Η κατάσταση εδώ είναι πολύ δύσκολη», λέει ο Αντώνης Γιακουμάτοςο ύπαρχος"Μένουμε σε ένα πλοίο φάντασμαΑισθάνομαι πολύ λυπημένος και θυμωμένος επειδή δεν έχω χρήματα να πάω και να δω τη γυναίκα και τα παιδιά μου."





Ρωτάω να μου πεί για το πως ήταν η ατμόσφαιρα επάνω στο σκάφος, όταν το πλοίο ταξίδευε.


"Ήταν πολύ καλά. Έβλεπα τα χαμόγελα των επιβατών και ήξερα ότι έκανα τη δουλειά μου καλά.Τώρα είναι άδειοΝιώθω σαν να περιμένω να πεθάνω εδώ."








Το πλήρωμα - και το BBC - προσπάθησαν να επικοινωνήσουν με την εταιρείαAgoudimos Lines,αλλά εις μάτηνΥποτίθεται ότι βρίσκεται σε οικονομικό πρόβλημα και έτσι παρακρατεί μισθούς, έχοντας την πεποίθηση ότι οι εργαζόμενοι θα προτιμούσαν αυτό από το να μην έχουν καθόλουδουλειά.



Αλυσιδωτές επιπτώσεις


Οι εργαζόμενοι στο Πηνελόπη είναι μερικοί από το ένα εκατομμύριο εργαζόμενους του ιδιωτικούτομέα στην Ελλάδα, που θα μείνουν απλήρωτοιΤο Ινστιτούτο Εργασίας της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εργατών Ελλάδας (ΓΣΕΕαποκάλυψε αυτή την εβδομάδα ότι μία στις δύο εταιρείες δεν πληρώνουν το προσωπικό στην ώρα τους.



Ένα μεγάλο μέρος της έμφασης σχετικά με την οικονομική κρίση στην Ελλάδα έχει δωθεί στιςπερικοπές στον δημόσιο τομέα, αλλά αυτή είναι η άλλη πλευρά της ιστορίας  οι ιδιωτικέςεταιρείες που καταρρέουν από την πτώση της ζήτησηςΚαι ο Πλάτων Τήνιοςοικονομολόγος στο Πανεπιστήμιο του Πειραιάλέει ότι αυτά τα δύο συνδέονται.


 «Ο δημόσιος τομέας της εξάγει τα προβλήματά του στον ιδιωτικό τομέα», λέει. «Όταν το κράτοςσυμπιέζεται  κάτι που συμβαίνει συχνά - το πιο εύκολο πράγμα είναι να αναβάλει την πληρωμήτων προμηθευτών Ως εκ τούτου, φέρνει πρόβλημα ρευστότητας στον ιδιωτικό τομέα.».

Μπορεί η ελληνική οικονομία να επιτύχει κάποτε μια ισχυρή ανάπτυξη, μετά από χρόνια ύφεσης, εάν ο ιδιωτικός τομέας χωλαίνει έτσι; ρωτάω



Δεν νομίζω”, απαντάΑλλά υπάρχει ένα άλλο πρόβλημα: οι τράπεζες έχουν σταματήσει τη χορήγηση δανείων ήόταν το κάνουν, είναι σε πολύ υψηλά επιτόκια Έτσι, οι εταιρείες προσπαθούννα εξοικονομήσουν από όπου μπορούν, και η καθυστέρηση των πληρωμών στους εργαζόμενουςείναι η ευκολότερη μορφή χρηματοδότησης”.





Στην άλλη μεριά της Αθήνας τα Ελληνικά Ναυπηγεία, είναι μια ακόμα χειρότερη ιστορίαΟι 1.200εργαζόμενοι δεν έχουν πληρωθεί από τον Απρίλιο του 2012. Οι γερανοί σταμάτησαν, τεράστιεςπλωτές αποβάθρες σκουριάζουν στο νερό - μια από τις βασικές βιομηχανίεςστην Ελλάδα παρέλυσε.


Είναι η δουλειά μου εδώ και 33 χρόνια”, λέει ο Κώστας Χατζόπουλος, καθώς κοιτάζει τα παλιάμηχανήματα.

“Ήταν η ζωή μουη εμπειρία μουοι τεχνικές μου γνώσειςΤώρα για να επιβιώσω δανείζομαι χρήματα από φίλους και ζητάω φαγητό από την Εκκλησία”.

Εδώεν μέρει πρέπει να κατηγορήσεις τη διαφθοράΤο ναυπηγείο άνηκε στο παρελθόνσε μια γερμανική εταιρείατην HDW, τώρα μέρος της ThyssenKrupp.
 






Το 2000η ελληνική κυβέρνηση υπέγραψε μια θολή σύμβαση για να πληρώσει τον ιδιοκτήτη για κατασκευή και εκσυγχρονισμό των υποβρυχίων του Ελληνικού ναυτικούστο ναυπηγείοΤο κόστος - σχεδόν 3 δισ. ευρώ (£ 2,5 δισ.4 δισ. δολάρια- ήταν κρυμμένο από τα στοιχεία για το έλλειμμα της Ελλάδας, ώστε η χώρα να ενταχθεί στην ευρωζώνη.





Το 2010η πλειοψηφία των μετοχών του ναυπηγείου αγοράστηκε από την Abu Dhabi Marμιαεταιρεία των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων, αναμένοντας τις πληρωμές για την παραγγελία.

Αλλά με την οικονομική κρίση, ο πρώην τεράστιος αμυντικός προϋπολογισμός της Ελλάδας  οι στρατιωτικές δαπάνες της ήταν οι υψηλότερες στην ΕΕως ποσοστό του ΑΕΠ - μειώθηκε σε μέγεθος.

Τώρα, η σύμβαση δεν έχει αποπληρωθεί και έτσι η εταιρεία έχει παρακρατήσει μισθούς.


Η Abu Dhabi Mar αρνήθηκε να μιλήσειόπως έκανε και το Ελληνικό υπουργείο Εθνικής Άμυνας,αλλά ένας βουλευτής του κυβερνητικού συνασπισμού, ο Μάκης Βορίδηςεπιμένει ότι η εταιρείαέχει υπαναχωρήσει από τις υποχρεώσεις της.
«Δεν έχουν κάνει το έργο που προορίζονταν να κάνουν και έτσι το κράτος δεν θα πληρώσει», λέει.
"Νομίζω ότι χρησιμοποιούν το κοινωνικό πρόβλημα που δημιουργούν, αφήνοντας τους εργαζόμενουςαπλήρωτους για να πιέσουν το κράτος να δώσει τα χρήματα που δεν οφείλει. Πρέπει να λύσουμε το πρόβλημα, αλλά με έναν τρόπο που να σέβεται τα χρήματα των φορολογουμένων."

Οι τακτικές διαδηλώσεις των εργατών των ναυπηγείων απέτυχαν να σπάσουν  το αδιέξοδο, αλλά τώρα είναι απλά κάποιοι ανάμεσα στους τόσους, που έχασαν το δίχτυ ασφαλείας της μιας σταθερής απασχόλησης.








Η Ελλάδα έχει ήδη ρεκόρ ανεργίας πάνω από 27%, αλλά σε αυτό δεν συμπεριλαμβάνεται το περίπου ένα εκατομμύριο απλήρωτοι εργαζόμενοι.


Είναι μια ιστορία που απλά δεν θα περίμενε κανείς να ακούσει σε μια χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, το 2013Αλλά και πάλιστη σημερινή Ελλάδαυπάρχουν απλά τόσα πολλά που σοκάρουν.




Μετάφραση – Απόδοση: LEFTeria-news







ΔΙΑΒΑΣΤΕ – ΔΕΙΤΕ ΣΧΕΤΙΚΑ



ASSOC.PRESS."Εκατοντάδες ναυτεργάτες μένουν απλήρωτοι για μήνες" Οι εταιρείες αρνήθηκαν να σχολιάσουν.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου